Pytania i odpowiedzi
Edukacja.gov.pl
Co to za strona, czego dotyczy?
Serwis Edukacja.gov.pl powstał – i jest nieustannie rozwijany – z myślą o wszystkich uczestnikach systemu oświaty. Dotyczy tematów edukacyjnych.
Będą pojawiały się w nim artykuły podsumowujące badania, które przeprowadziliśmy z przedstawicielami wszystkich grup mających wpływ na kształt oświaty w Polsce. Opowiemy, w jaki sposób pomagają nam oni budować portal.
Na bieżąco będziemy też donosić o nowych rozwiązaniach cyfrowych, które obejmą cztery obszary:
- skuteczne nauczanie – umożliwi to w szczególności poprawę jakości nauczania zdalnego oraz narzędzi cyfrowych stosowanych w nauczaniu stacjonarnym;
- komunikację – co pozwoli pozyskiwać wiedzę o potrzebach użytkowników, w szczególności nauczycieli i uczniów, i przekazywać im informacje zwrotne;
- zarządzanie i analizę – co umożliwi automatyzację analizy dużych wolumenów danych i wnioskowania;
- załatwianie spraw – do każdego procesu edukacyjnego, który nie wymaga fizycznego kontaktu, zostanie przypisana odpowiednia e-usługa pozwalająca załatwić sprawę przy użyciu telefonu lub komputera.
Ponadto każda osoba pełnoletnia może założyć swoje indywidualne konto – Moje Internetowe Konto Edukacyjne (MIKE).
Czy serwis Edukacja.gov.pl już działa?
Wystartowaliśmy w lipcu tego roku. Uruchomiony portal jest wciąż rozwijany. Zapraszamy do jego odwiedzania.
Czy Edukacja.gov.pl to to samo co ZPE (Zintegrowana Platforma Edukacyjna)?
Nie. Edukacja.gov.pl to serwis dla wszystkich uczestników systemu oświaty (więcej o portalu w odpowiedzi na pytanie 1).
Zintegrowana Platforma Edukacyjna (ZPE) przeznaczona jest z kolei dla nauczycieli, uczniów oraz rodziców, którzy chcą wesprzeć swoje dzieci w nauce. Oferuje nieodpłatnie materiały edukacyjne z zakresu podstawy programowej nauczania ogólnego oraz zawodowego od pierwszej klasy szkoły podstawowej aż do ostatniej klasy szkoły ponadpodstawowej. Dostępna jest pod adresem https://zpe.gov.pl/.
Co mogę załatwić za pośrednictwem strony?
Na stronie znajdziesz artykuły podsumowujące nasze badania, aktualności z życia serwisu oraz informacje o nowych rozwiązaniach cyfrowych. A już teraz skorzystasz z wyszukiwarki szkół i placówek oświatowych.
Wkrótce zaś po zalogowaniu się do konta indywidualnego, czyli MIKE, zobaczysz informacje na temat swojego wykształcenia. W przyszłości będą tam też dostępne usługi elektroniczne dotyczące obszaru edukacji.
Jakie korzyści zyska placówka (np. szkoła podstawowa czy ponadpodstawowa) dzięki portalowi Edukacja.gov.pl?
Aktualnie na portalu dostępne są e-usługi dla osób prywatnych. Wkrótce udostępnimy również e-usługi dla pracowników placówek edukacyjnych.
Moje Internetowe Konto Edukacyjne
Co to jest MIKE?
MIKE (Moje Internetowe Konto Edukacyjne) na portalu Edukacja.gov.pl to indywidualna przestrzeń przeznaczona dla każdego. Już wkrótce użytkownik, po zalogowaniu się za pośrednictwem Login.gov.pl, znajdzie tam informacje na temat swojej edukacji.
Czy MIKE będzie płatne?
Korzystanie z MIKE (Moje Internetowe Konto Edukacyjne) będzie całkowicie bezpłatne i dobrowolne.
Kto będzie mógł aktywować konto indywidualne?
Konto indywidualne będzie mogła aktywować każda osoba pełnoletnia po zalogowaniu się za pośrednictwem Login.gov.pl.
Co umożliwi mi konto indywidualne?
Dzięki MIKE otrzymasz dostęp do informacji o:
- wynikach egzaminu maturalnego uzyskanych po 2020 r. (dane z Systemu Informacji Oświatowej),
- tytułach zawodowych (lic., inż., mgr, mgr inż.) uzyskanych po 1 października 2014 r. (dane z systemu POL-on).
Jakie korzyści wynikają z posiadania konta edukacyjnego?
Konto edukacyjne to usługa publiczna, która powstaje w odpowiedzi na – ustalone w trakcie badań – potrzeby tysięcy uczestników systemu edukacji, także uczniów i rodziców. Celem projektu jest promowanie elektronicznego obiegu dokumentów oraz dostarczenie użytkownikom nowoczesnych narzędzi dostosowanych do indywidualnych potrzeb wszystkich grup osób zaangażowanych w edukację.
Mam już Librusa i Vulcana. Czy muszę mieć kolejne konto?
Moje Internetowe Konto Edukacyjne (MIKE) umożliwia dostęp do spraw i informacji związanych z edukacją jego właściciela. Posiadanie konta nie jest obowiązkowe.
Moja ścieżka edukacyjna na MIKE
Czy będzie można pobrać lub wydrukować swoje dokumenty?
Już wkrótce na stronie zobaczysz informacje o swoim wykształceniu i pobierzesz z niej zaświadczenie, które umożliwi potwierdzenie wykształcenia na przykład wtedy, gdzie będziesz się starać o pracę. Nie zastąpi ono całkowicie świadectwa ani dyplomu, ale będzie poświadczeniem uzyskanego wykształcenia.
Czy nadal będą funkcjonowały świadectwa papierowe?
Tak.
Dostęp do moich danych na MIKE
Czy konto jest/będzie dostępne w aplikacji mObywatel?
Moje Internetowe Konto Edukacyjne (MIKE) nie jest dostępne w aplikacji mObywatel. Cały czas jednak rozwijamy portal Edukacja.gov.pl oraz konto indywidualne i pracujemy również nad tym, aby informacje i usługi edukacyjne były w przyszłości dostępne także w tej aplikacji.
Czy będę mieć dostęp do informacji na temat edukacji swoich dzieci?
Nie. Na Moim Internetowym Koncie Edukacyjnym (MIKE) prezentujemy informacje dla pełnoletniego właściciela konta.
Wkrótce będzie można tam też uzyskać informacje dotyczące osób pozostających pod opieką prawną takiego właściciela i skorzystać z usług edukacyjnych dla tych osób.
Czy ktoś inny będzie miał dostęp do danych na Moim Internetowym Koncie Edukacyjnym?
Nie. Informacje są widoczne wyłącznie dla właściciela konta.
Co zrobić, jeśli nie widzę na koncie danych o swoim wykształceniu?
Udostępnimy tylko dane obejmujące:
- tytuły zawodowe (lic., inż., mgr, mgr inż.) uzyskane po 1 października 2014 r. (dane z systemu POL-on),
- wyniki egzaminu maturalnego uzyskane po 2020 r. (dane z Systemu Informacji Oświatowej).
Co zrobić, jeśli moje dane są niepoprawne?
Prosimy o przesłanie pytania drogą mailową na adres pomoc.edukacja.gov@ibe.edu.pl. Postaramy się na nie jak najszybciej odpowiedzieć.